Konkurrensförbud i anställningsavtal är särskilt vanligt när det kommer till anställning av chefer i verksamheten. Detta i och med att man som chef bär stort ansvar och besitter mycket information kring verksamheten. Men vad betyder egentligen konkurrensförbud? Och vad händer om man bryter mot det?
Vad är konkurrensförbud?
Konkurrensförbud innebär att man inte får bedriva konkurrerande verksamhet eller vara involverad på något sätt i en konkurrerande verksamhet. Det är framförallt i anställningsavtal som konkurrensklausuler är inkluderade. Men det kan även finnas med i samarbetsavtal eller aktieägaravtal.
Vanligtvis när det är inluderade i anställningsavtal handlar det om att man inte får starta ett konkurrerande företag eller ta anställning hos en konkurrent under eller efter man har slutat på företaget. Beroende på hur den är formulerad kan det innebära olika saker. Därför är det extra viktigt att man vid påskrift av anställningsavtalet går igenom vad som står i konkurrensförbudet så det inte blir några missförstånd längre fram.
Särskilda bestämmelser för konkurrensförbud gäller vid kollektivavtal. För att veta vad som gäller för dig kan du läsa i ditt kollektivavtal.
Lojalitetsplikt för anställda
När man skriver på ett anställningsavtal medföljer redan lojalitetsplikt. Med lojalitetsplikt får man som anställd inte vidta åtgärder som kan skada eller på annat sätt försvåra arbetsgivarens verksamhet. Enligt lagen är det din plikt som arbetstagare att sätta arbetsgivarens intresse framför sitt eget.
Om det inte finns något konkurrensförbud måste man ändå enligt lojalitetsplikten diskutera med sin arbetsgivare om man vill påbörja deltidsanställning hos en konkurrent. Diskussionen med arbetsgivaren måste ske innan man påbörjar deltidsanställningen hos det konkurrerande företaget annars bryter man mot lojalitetsplikten.
Ytterligare är man som anställd under tystnadsplikt och får inte röja företagshemligheter till konkurrenter. Detta gäller även direkt efter en anställning har upphört. I och med att dessa redan finns med i en anställning bör man först överväga om en konkurrensklausul verkligen är nödvändig innan man inkluderar det i ett anställningsavtal.
Skälig tid för konkurrensförbud
För att ett konkurrensförbud ska anses giltigt måste det vara skäligt. I det beaktas flera olika saker. Bland annat kontrolleras det om företaget har hemligheter som behöver skyddas från konkurrenter och om informationen kan utnyttjas. Just därför är det vanligare att chefer som besitter mer finansiell information kring företaget och dess planer framöver har en konkurrensklausul inkluderat i anställningsavtalet.
Konkurrensförbudet måste också vara inom en rimlig tidsram. Du kan inte skriva att personen inte har rätt att ta arbete hos en konkurrent inom 10 år. Detta anses som oskäligt. I de flesta fall har domstolen satt den högsta skäliga tiden på 2 år. Att begränsa en hel marknad kan även göra konkurrensförbudet oskäligt. Det är därför bättre att begränsa det till ett par få konkurrenter som den anställde inte får gå till inom den satta tidsramen.
Ersättning till anställda vid konkurrensförbud
Om man inkluderar ett konkurrensförbud i ett anställningsavtal erbjuds normalt ersättning i utbyte mot att personen inte ska involvera sig i konkurrerande verksamhet under skälig tid. Ersättningen som erbjuds kan variera men brukar normalt ligga runt 60% av lönen. Alternativt till ersättning kan det också handla om avgångsvederlag eller anställningsförmåner som den anställde får vid avgång.
Vad händer om man bryter konkurrensförbudet?
Skulle man bryta mot konkurrensförbudet kan man bli skyldig att betala skadestånd, så kallat vite. För att man ska behöva betala skadestånd måste detta finns avtalat sedan tidigare antingen muntligt eller skriftligt i anställningsavtalet. Normalt sett brukar skadeståndet ligga på 3-6 månadslöner. Skulle man bryta mot konkurrensförbudet upprepade gånger kan man behöva betala skadeståndet flera gånger till arbetsgivaren.
Sammanfattning
Summa summarum är det viktigt att båda parter är med på vad som avtalat i konkurrensförbudet. Detta för att förhindra eventuella missförstånd eller tvister som kan tänkas uppstå. Har du fler frågor kring anställningsavtal eller behöver hjälp med ditt företags ekonomi? Tveka inte på att kontakta oss!
Kontakta oss
Fylli formuläret nedan så hör vi av oss så snart som möjligt.
Kontaktuppgifter
Telefon
08-515 171 80
Besöksadress & postadress:
Linnégatan 48A, (1 tr.)
114 54 STOCKHOLM