Vi har bytt adress! Ni hittar oss numera på Linnégatan 48A (1 tr) i Stockholm

Konkurrensförbud i anställningsavtal är särskilt vanligt när det kommer till anställning av chefer i verksamheten. Detta i och med att man som chef bär stort ansvar och besitter mycket information kring verksamheten. Men vad betyder egentligen konkurrensförbud? Och vad händer om man bryter mot det?

Vad är konkurrensförbud?

Konkurrensförbud innebär att man inte får bedriva konkurrerande verksamhet eller vara involverad på något sätt i en konkurrerande verksamhet. Det är framförallt i anställningsavtal som konkurrensklausuler är inkluderade. Men det kan även finnas med i samarbetsavtal eller aktieägaravtal.

Vanligtvis när det är inluderade i anställningsavtal handlar det om att man inte får starta ett konkurrerande företag eller ta anställning hos en konkurrent under eller efter man har slutat på företaget. Beroende på hur den är formulerad kan det innebära olika saker. Därför är det extra viktigt att man vid påskrift av anställningsavtalet går igenom vad som står i konkurrensförbudet så det inte blir några missförstånd längre fram.

Särskilda bestämmelser för konkurrensförbud gäller vid kollektivavtal. För att veta vad som gäller för dig kan du läsa i ditt kollektivavtal.

Lojalitetsplikt för anställda

När man skriver på ett anställningsavtal medföljer redan lojalitetsplikt. Med lojalitetsplikt får man som anställd inte vidta åtgärder som kan skada eller på annat sätt försvåra arbetsgivarens verksamhet. Enligt lagen är det din plikt som arbetstagare att sätta arbetsgivarens intresse framför sitt eget.

Om det inte finns något konkurrensförbud måste man ändå enligt lojalitetsplikten diskutera med sin arbetsgivare om man vill påbörja deltidsanställning hos en konkurrent. Diskussionen med arbetsgivaren måste ske innan man påbörjar deltidsanställningen hos det konkurrerande företaget annars bryter man mot lojalitetsplikten.

Ytterligare är man som anställd under tystnadsplikt och får inte röja företagshemligheter till konkurrenter. Detta gäller även direkt efter en anställning har upphört. I och med att dessa redan finns med i en anställning bör man först överväga om en konkurrensklausul verkligen är nödvändig innan man inkluderar det i ett anställningsavtal.

Skälig tid för konkurrensförbud

För att ett konkurrensförbud ska anses giltigt måste det vara skäligt. I det beaktas flera olika saker. Bland annat kontrolleras det om företaget har hemligheter som behöver skyddas från konkurrenter och om informationen kan utnyttjas. Just därför är det vanligare att chefer som besitter mer finansiell information kring företaget och dess planer framöver har en konkurrensklausul inkluderat i anställningsavtalet.

Konkurrensförbudet måste också vara inom en rimlig tidsram. Du kan inte skriva att personen inte har rätt att ta arbete hos en konkurrent inom 10 år. Detta anses som oskäligt. I de flesta fall har domstolen satt den högsta skäliga tiden på 2 år. Att begränsa en hel marknad kan även göra konkurrensförbudet oskäligt. Det är därför bättre att begränsa det till ett par få konkurrenter som den anställde inte får gå till inom den satta tidsramen.

Ersättning till anställda vid konkurrensförbud

Om man inkluderar ett konkurrensförbud i ett anställningsavtal erbjuds normalt ersättning i utbyte mot att personen inte ska involvera sig i konkurrerande verksamhet under skälig tid. Ersättningen som erbjuds kan variera men brukar normalt ligga runt 60% av lönen. Alternativt till ersättning kan det också handla om avgångsvederlag eller anställningsförmåner som den anställde får vid avgång.

Vad händer om man bryter konkurrensförbudet?

Skulle man bryta mot konkurrensförbudet kan man bli skyldig att betala skadestånd, så kallat vite. För att man ska behöva betala skadestånd måste detta finns avtalat sedan tidigare antingen muntligt eller skriftligt i anställningsavtalet. Normalt sett brukar skadeståndet ligga på 3-6 månadslöner. Skulle man bryta mot konkurrensförbudet upprepade gånger kan man behöva betala skadeståndet flera gånger till arbetsgivaren.

Sammanfattning

Summa summarum är det viktigt att båda parter är med på vad som avtalat i konkurrensförbudet. Detta för att förhindra eventuella missförstånd eller tvister som kan tänkas uppstå. Har du fler frågor kring anställningsavtal eller behöver hjälp med ditt företags ekonomi? Tveka inte på att kontakta oss!

Bokföringsskyldighet – Vad kräver lagen?

Bokföringsskyldigheten innebär att alla juridiska och fysiska personer som bedriver näringsverksamhet är skyldiga att bokföra.Innehållsförteckning Vilka innefattas av bokföringsskyldigheten? Vad innebär bokföringsskyldigheten? När inträder bokföringsskyldigheten?...

Guide: Vad är en affärsplan och hur skriver man den?

En affärsplan är ett samlat dokument som ger en tydlig överblick av ditt nya företag. Denna plan beskriver företaget och hur du ska gå tillväga för att förverkliga din företagsidé. I denna artikel går vi igenom vad en affärsplan är, vad den ska innehålla och hur du...

Förbättrade 3:12-regler för fåmansföretag

Skattereglerna för fåmansföretag har gjorts om mer än en gång under åren och anses vara krångliga. Enligt ett nytt förslag ska dessa regler nu förenklas på en rad olika sätt. Finansminister Elisabeth Svantesson har tagit emot betänkandet från den kommitté som haft i...

Vad gör en CFO? – Så lyckas du i rollen som CFO

Som CFO (Chief Financial Officer) har du ofta ansvar för fler områden, utöver redovisning och rapportering. Det sker snabba förändringar i vår omvärld som leder till bredare krav och du förväntas även kunna ge proaktiva råd som stöttar bolagets långsiktiga strategi. I...

Vad kostar en anställd?

Det finns en del kostnader när det kommer till att anställa personal, men vad kostar egentligen en anställd, förutom lönekostnaden? Ofta innebär en ny anställd även nya möjligheter för ditt företag, men innan du anställer är det bra att fundera över vilka kostnader...

Bli en attraktiv arbetsgivare med en tydlig pensionspolicy

Genom att ha en tydlig pensionspolicy kan du som arbetsgivare skapa trygghet, attrahera talanger och bidra till hållbarhet. Det finns goda möjligheter att visa på ansvar för både medarbetare och samhället i stort. I denna artikel går vi igenom vad en pensionspolicy är...

Kontakta oss

Fylli formuläret nedan så hör vi av oss så snart som möjligt.

Kontaktuppgifter

Telefon

08-515 171 80

Email

info@hqvsthlm.se

Besöksadress & postadress:

Linnégatan 48A, (1 tr.)
114 54 STOCKHOLM