Tack vare webbsajter som Kickstarter och Indiegogo kan du nu snabbt få finansiering till ditt projekt eller företag utan att behöva ringa runt och be om investeringar. Crowdfunding är en modern metod där investerare kan gå in med kapital för stötta ett projekt eller företag som de tror på. I denna blogg kommer vi gå igenom allt du behöver veta för att kickstarta ett projekt eller företag med crowdfunding. Låt oss starta med att gå igenom vart fenomenet startade och hur det går till.
Vad är crowdfunding?
Crowdfunding är ett spännande sätt att få in kapital till företag och projekt och tog fart 2006 i USA. Det unika med crowdfunding är att man kan nå sina investeringsmål genom att ha många investerare som går in med kapital i ett projekt eller företag.
I Sverige finns det flera exempel på företag som kickstartades med hjälp av crowdfunding. Ett exempel är Flippin’ Burgers som genom stor spridning på sociala medier fick in crowdfunding för att starta sin verksamhet. I utbyte fick investerarna ett presentkort med köp 1 få 1 hamburgare på köpet.
Det är inte bara nystartade företag som kan använda sig av crowdfunding, även om det är väldigt förekommande. Stora och etablerade företag kan också använda crowdfunding för att få stöttning med ett projekt eller skapa spridning online. Ett annat ord för crowdfunding är “gräsrotsfinansiering”.
Crowdfunding till ett projekt eller företag görs på en crowdfundingplattform. På dessa plattformar kan vem som helst sedan gå in och donera eller investera kapital i projekten/företagen som ligger uppe. Betalningen på plattformarna är väldigt enkel och går att göras med både kort, Paypal och swish.
Olika typer av crowdfunding
Crowdfunding kan göras på lite olika sätt. Vilken slags crowdfunding du väljer beror på vad för typ av företag du har eller typ av projekt du vill starta. Det är därför viktigt att du analyserar och bestämmer vilken typ av crowdfunding som passar ditt projekt innan du väljer plattform och sätter ut din idé.
Nedan kommer vi gå igenom de olika typerna av crowdfunding som du kan välja bland:
Belöningsbaserad
Belöningsbaserad crowdfunding är ett populärt alternativ, speciellt i USA, och går ut på att personen som investerar får något tillbaka i utbyte, dvs. en belöning. Detta är främst förekommande vid produktlanseringar och många gånger får man då en produkt eller en viss rabatt på produkten när den släpps.
Donationsbaserad
Donationsbaserad crowdfunding är precis som det låter. En donation som går till ett företag eller privatperson utan att man får något tillbaka. Detta är främst förekommande när det kommer till välgörande ändamål som behöver finansiering.
Delägarbaserad
Delägarbaserad crowdfunding betyder att man får aktier i det företag man investerar i, dvs. att man blir delägare i bolaget. På engelska heter det Equity based crowdfunding. Fördelen med delägarbaserad crowdfunding är att det brukar vara enklare att få investerare i bolaget, dock måste man ha i åtanke att man inte kan välja vem som kommer investera och bli delägare.
Lånebaserad
Sista alternativet är lånebaserad crowdfunding. Lånebaserad crowdfunding innebär att investerare lånar ut pengar till ett projekt eller bolag för att sedan få tillbaka pengarna plus ränta.
När bör man ta in crowdfunding?
Crowdfunding kan användas när som helst, men förekommande är när man precis har startat ett företag eller har ett specifikt projekt som man vill lansera. Man kan på så vis snabbt få in kapital till verksamheten för att komma igång eller testa ett projektet mot en målgrupp för att se om det finns ett intresse. Det som är viktigt att komma ihåg är att beroende på vad för typ av crowdfunding som har valts måste investerarna få det som lovats.
Har du till exempel valt belöningsbaserad crowdfunding är det viktigt att du kan möta det som utlovats och att det går till på ett proffsigt sätt. Har du istället valt lånebaserad crowdfunding måste du kunna betala tillbaka kapitalet inom den tidsram som satts plus räntan som tillkommer. Allt detta måste du ha i beräkning när du att använda dig av crowdfunding.
Olika crowdfunding plattformar
Idag finns det många olika crowdfunding plattformar som du kan använda dig av om du söker investeringar till ditt projekt eller företag. Här kommer en lista på några av de största:
- Pepins är en Svensk crowdfunding webbplats som har under hösten 2021 slagits ihop med Funded By Me som var en populär svensk crowdfunding webbplats. På Pepins kan man både köpa aktier i onoterade bolag och få in pengar till sitt bolag via crowdfunding.
- Kickstarter är en annan populär plattform där man kan få in kapital till sitt bolag eller projekt via crowdfunding. Kickstarter har funnits på marknaden länge och grundades redan 2009.
- Indiegogo är en annan populär crowdfunding sajt, speciellt för tekniska eller kreativa projekt/företag. Indiegogo fungerar väldigt likt Kickstarter.
- GoFundMe är en av de största plattformarna för att få in kapital till välgörande ändamål. GoFundMe är en populär plattform även för privatpersoner som söker stöd. Exempelvis när det kommer till stora medicinska utgifter eller hem som har drabbats av en naturkatastrof.
Hur får man investerare till företaget – steg för steg?
När man har bestämt sig för att ta in crowdfunding till ett projekt eller till sitt företag måste man attrahera investerare. Detta kan göras på flera olika sätt. Men allt startar med samma sak och det är en bra idé! Hur du presenterar din idé är upp till dig. En del väljer att göra en presentation medan andra väljer att göra en kort film. Metoden spelar inte så stor roll så länge du kan förmedla all information som investerare behöver få veta.
Än en gång behöver man tänka på vilken typ av crowdfunding man vill ha. För beroende på om man erbjuder investerare att bli delägare, få en belöning, få ränta på sin investering eller bara donera pengar behöver saker och ting presenteras olika. Den som vill få sina pengar tillbaka behöver exempelvis veta finansiell information och förväntad avkastning medan den som ska få en belöning behöver veta vad det är för belöning och hur mycket som förväntas att man ska investera i utbyte.
När du har skapat en presentation av något slag behöver du se till att du har olika kanaler där du kan nå ut med ditt projekt/företag till så många intressenter som möjligt. Det kan till exempel vara genom din hemsida, på sociala medier eller via ditt personliga kontaktnät. För när man vill få in investerare gäller det att man verkligen syns och förmedlar sitt budskap. Du måste även sätta dina mål och hur mycket investering du behöver få in för att ditt projekt ska vara genomförbart.
Efter detta är det dags att välja en crowdfunding plattform som du vill använda dig av för att få in kapital. Du kommer snabbt märka att det finns många olika plattformar att använda sig av idag. Det du måste göra är att se vilken plattform som har rätt målgrupp och typ av crowdfunding för ditt projekt eller företag. Det finns nämligen vissa plattformar som inriktar sig mot tekniska innovationer och andra som riktar sig mot endast välgörande ändamål.
När du har hittat rätt plattform är det dags att sätta igång! Kom ihåg att det är viktigt att du behåller kontakt med dina investerare efteråt. Uppdatera dem hur det går med projektet eller företaget. Genom att hålla alla uppdaterade om hur resan går kan du skapa större intresse samtidigt som du håller dina investerare glada.
Sammanfattning
Crowdfunding kan vara ett effektivt sätt att få in investerare i ett projekt eller företag. Med rätt typ av marknadsföring inför en crowdfunding kampanj kan du skapa både synlighet för ditt varumärke och få in kapital som kan ta din idé till nästa nivå. Har du fler frågor gällande crowdfunding är du varmt välkommen att kontakta oss!
Kontakta oss
Fylli formuläret nedan så hör vi av oss så snart som möjligt.
Kontaktuppgifter
Telefon
08-515 171 80
Besöksadress & postadress:
Linnégatan 48A, (1 tr.)
114 54 STOCKHOLM