En affärsplan är ett samlat dokument som ger en tydlig överblick av ditt nya företag. Denna plan beskriver företaget och hur du ska gå tillväga för att förverkliga din företagsidé. I denna artikel går vi igenom vad en affärsplan är, vad den ska innehålla och hur du utformar den, vilket ger dig en bra första överblick när du ska starta eget!
Vad är en affärsplan?
En affärsplan är precis vad det låter som, en plan för affären. Denna plan ska beskriva hur affärsidén ska genomföras och verksamhetens mål. Det ska, i stora drag, finnas en beskrivning av affärsidén, hur marknaden ser ut, samt budget och kalkyler. Genom att göra en affärsplan får du möjlighet att tänka igenom helheten och se förbättringar. Syftet med en affärsplan är att ge dig, samarbetspartners och banker en övergripande förklaring till ditt nya företag, ditt erbjudande och den marknad som du ska ge dig in på.
Varför behöver du en affärsplan?
Det finns inget som säger att företag ska ha en affärsplan, men det förtydligar och förenklar för dig att ha ett dokument som på ett konkret sätt beskriver och förklarar din affärsidé, affärsmodell, samt hur du ska göra för att lyckas med ditt företag. Det är även viktigt för potentiella investerare att veta vilken riktning du vill att företaget ska gå och hur du planerar den ekonomiska biten.
En affärsplan fungerar alltså både som ett internt styrmedel samtidigt som den förankrar affärsidén hos företagets externa intressenter. Många banker och andra finansiärer behöver nämligen en affärsplan vid investeringsbeslut. Affärsplanen kan även fungera som ett juridiskt dokument genom att bifogas med avtalet som en bilaga, exempelvis vid avtalsskrivning med en finansiär, eller vid ett samarbetsavtal mellan aktieägarna.
Hur gör man en affärsplan?
En affärsplan bör bygga på bra och grundlig research, där du tar reda på så mycket du kan om kunderna och marknaden. Bra research innebär en så riktig och sann bild av marknaden som möjligt. Detta kan du göra genom exempelvis enkätundersökningar eller intervjuer med potentiella kunder. Det är viktigt att ställa rätt frågor och dra rätt slutsatser, för att analysen verkligen ska spegla förutsättningarna för ditt företag. En affärsplan ska vara realistisk och verklighetsförankrad, men den ska även visa på möjligheterna med ditt nya företag.
Du kan enkelt kartlägga företagets svaga och starka sidor genom att göra en SWOT-analys, som svarar på följande frågor:
- Vilka är ditt företags starka sidor?
- Vilka är ditt företags svaga sidor?
- Vilka möjligheter kan uppstå framöver för ditt företag?
- Vilka hot kan uppkomma och skapa eventuella svårigheter för ditt företag framöver?
Tänk även på att anpassa affärsplanens innehåll till målgruppen och syfte, eftersom olika målgrupper är intresserade av olika saker i en affärsplan. Till exempel är investerare främst fokuserade på företagets framtida potential, medan bankens utgångsläge är att försäkra sig om att företaget kommer att kunna återbetala lånen.
Vad ska en affärsplan innehålla?
Affärsplanens är främst ett beslutsunderlag som ska hjälpa dig i planeringsfasen och därför finns inga exakta regler för vad den ska innehålla eller hur den måste se ut. Den bör däremot alltid vara konkret, lättbegriplig, överskådlig och alltid underbyggd av fakta. Planen ska vara realistisk samtidigt som den ska spegla dina ambitioner. Det är viktigt att du får en helhetsbild av din affärsidé och de saker runtomkring som kan spela in när du planerar din verksamhet.
De områden som bör finnas med i en affärsplan är marknadsanalys, konkurrentanalys, budget och den ekonomiska aspekten, en affärsplan är nämligen inte fullständig om det inte finns en del som visar att företagsidén går att genomföra ekonomiskt. Därför bör en affärsplan innehålla start-, resultat- och likviditetsbudget. Tänk även på att affärsplanen ska vara ett dynamiskt dokument som förändras och uppdateras när verksamheten utvecklas och växer.
Har du personliga kunskaper och egenskaper sedan tidigare som stöttar upp din affärsplan, är även dessa bitar viktiga att ha med. Här nedan går vi igenom de olika delarna som bör finnas med i en affärsplan.
Vision och mission
Visionen kan ses som det övergripande målet för verksamheten, vad verksamheten ska sträva efter att uppnå på längre sikt. Missionen är den mer konkreta och mätbara varianten, som sätter ord på hur visionen ska kunna nås.
Affärsidé
Affärsidén är kärnan i din affärsplan och har som syfte att beskriva din verksamhet. Denna del bör svara på frågor såsom: Vad är din specialkompetens? Vilka problem löser du åt kunden? Hur ska marknadsföringen finansieras och genomföras? Vad är unikt i just ditt erbjudande?
Erbjudande och prissättning
Arbeta fram ett bra erbjudande och beskriv kundnyttan. Vilket problem eller vilka behov vill du tjäna? Vad ska du ha för prissättning och hur kommer det att stå sig i förhållande till konkurrenter? Varför ska kunden välja dig? Vilka konkurrensfördelar har du?
Marknadsanalys
Detta är en viktig del i din affärsplan och ligger till grund för flera andra punkter, såsom marknadsföringen, erbjudandet och ingångsstrategin. Här bör du ta reda på hur marknaden ser ut, vilka trender som finns och vilka aktörer du kan se som konkurrenter. Utifrån denna information kan du planera hur du ska agera på marknaden.
Marknadsaktiviteter
Här presenterar du hur du har tänkt kommunicera med målgruppen. Ska du exempelvis använda dig av sociala medier och en egen webbshop ska du nämna det här, samt hur du tänkt gå tillväga för att hitta och nå ut till dina kunder. Ta även upp tankar kring annonsering, kundträffar, mässor och dylikt.
Marknadsföringspartners
Hur kan du använda eventuella befintliga kontakter för att få ditt företag att utvecklas? Vilka kontakter har du? Finns det övriga partners du behöver kontakta för att kunna få ut dina marknadsaktiviteter på rätt sätt?
Ingångsstrategi
Här beskriver du hur du planerar att sätta igång med ditt företag. När du planerar din ingångsstrategi bör du ta hjälp av marknadsanalysen. Fundera kring i vilken ordning dina marknadsaktiviteter ska ske, när de ska ske, hur, och av vem.
Tillväxtstrategi
Denna del har som syfte att förtydliga hur företaget ska tillväxt framåt. Detta kan innefatta exempelvis en plan kring hur företaget ska ta sig in på andra marknader framöver, eller hur affärsidén kan vidareutvecklas.
Budget
Budgeten är en av de viktigaste posterna i en affärsplan. Här ska du redovisa förväntade intäkter och kostnader. Start-, resultat- och likviditetsbudget ska lyftas under den här punkten.
Finansiering
När du har koll på hur mycket pengar som krävs för att starta ditt företag är det dags att gå vidare till finansieringen. En del av pengarna är antagligen dina egna, men det kan även vara aktuellt att ansöka om banklån eller ta in riskkapitalister. Fundera kring om affärsplanen är relevant för eventuella investerare, om budgeten är rimlig samt vilka argument du bör lyfta fram i kontakt med investerare eller bank.
Beskrivning av dig som företagare
Här ska du beskriva varför just du är rätt person för att starta och driva denna verksamhet och hur dina tidigare erfarenheter kommer till nytta i företaget.
Sammanfattning
En affärsplan är ett dokument som har till syfte att ge en tydlig överblick av ditt nya företag. Affärsplanen ska beskriva ditt företag och hur du tänkt gå tillväga för att förverkliga din företagsidé. Denna plan fungerar både som ett internt styrmedel samt förankrar affärsidén hos externa intressenter. Det är viktigt för eventuella investerare att veta vilken riktning du vill att företaget ska gå och hur du planerar den ekonomiska biten. En affärsplan ska vara realistisk och samtidigt spegla dina ambitioner för företaget.
Kontakta oss
Fylli formuläret nedan så hör vi av oss så snart som möjligt.
Kontaktuppgifter
Telefon
08-515 171 80
Besöksadress & postadress:
Linnégatan 48A, (1 tr.)
114 54 STOCKHOLM