Vi har bytt adress! Ni hittar oss numera på Linnégatan 48A (1 tr) i Stockholm

Att sälja sitt företag kan vara en mycket krävande process och det finns många saker man måste hålla koll på samtidigt. Mycket hänger på hur väl man förbereder sig och planerar inför försäljningen. I dagens artikel kommer vi steg för steg gå igenom hur du ska gå tillväga när du planerar att sälja din verksamhet. Vi avslutar även med 3 tips till dig som planerar att sälja sitt företag. Låt oss börja med att hitta rätt köpare till din verksamhet!

Hitta köpare

Kanske har du redan en prospekt i åtanke? Om inte är det dags att börja se sig om efter en potentiell köpare. En potentiell köpare kan vara allt ifrån en nuvarande anställd till en konkurrent. Det finns både för och nackdelar med att sälja till någon man redan känner. Många gånger blir övergången lättare då personen i fråga redan har kännedom om företaget. Leverantörer kan också känna en trygghet med att en person som de känner till tar över verksamheten för att samarbetet ska fortsätta smidigt. Dock brukar priset för verksamheten vara lägre när man säljer till en anställd jämfört med att ha utomstående personer bjuda. 

För att lyckas finna rätt köpare är det alltid bra att ta en en finansiell rådgivare som kan hjälpa till med budgivning och granskning av kandidater. Man brukar säga att man bör ha flera kandidater för att finna rätt köpare till rätt pris. En finansiell rådgivare kan hjälpa dig med allt från kontakt med potentiella köpare till budgivning. Om du inte vill att verksamheten ska fortsätta att drivas kan man också sälja till ett företag som kommer snabbavveckla bolaget. Vid snabbavveckling slipper du det tidskrävande arbetet kring försäljningen och du får snabbt pengarna på banken.

Planering inför försäljningen

Innan det är dags för försäljning är det viktigt att du sätter dig ner och planerar. Först och främst behöver du se till att allt står rätt till. Det vill säga att all redovisning är korrekt och att det inte finns några oupplösta tvister som behöver lösas. Det kan även vara bra att diskutera med personer som har god kännedom om företaget och höra deras åsikter inför den potentiella försäljningen. Kanske sitter de på värdefulla kontakter som kan vara framtida köpare. De kan även hjälpa till med prissättning av verksamheten och ta fram viktiga nyckeltal.

Kontrakt som ni har med leverantörer och kunder bör också ses över inför försäljningen. Kanske finns det kontrakt som håller på och löpa ut eller behöver ändras. Se även till att allt finns dokumenterat i verksamhet, såsom rutiner för att överlåtelsen ska ske så smidigt som möjligt. Oavslutade projekt behöver också kontrolleras för att se om det är något som ska tas över av den nya ägaren eller om de ska avslutatas innan. 

Prissättning av verksamheten

Vid prissättning av verksamheten finns det flera saker man måste ta i beräkning. Bland annat måste man kontrollera hur marknaden ser ut just nu samt hur marknaden kommer se ut framöver. Man måste även se över skattemässiga konsekvenser och vem den potentiella köparen är. Om den potentiella köparen är en konkurrent som är ute efter att få verksamhetens marknadsandel går priset oftast upp. Det kan även vara så att den potentiella köparen är ute efter en viss kompetens vilket kan leda till ett högre pris.

När man ser över de potentiella köparna är det också viktigt att kontrollera kandidaterna finansiella situation. Har personen i fråga råd de ekonomiska förutsättningar för att köpa verksamheten? Här bör man även vara vaksam för andra varningstecken som kan visa att den potentiella köparen inte är ärlig. Varningstecken är bland annat att de trycker för en snabb affär eller att de vill betala delar av priset svart. Gör en genomgående analys innan ni skriver på några avtal. Du kan läsa mer om varningstecken på bolagsverket.se.

Efter försäljningen

Efter försäljningen kan den nya ägaren vilja ha råd och stöd av dig som tidigare ägare. I dessa fall är det alltid bra att skriva ett konsultavtal som beskriver hur man ska hjälpa företaget. I vissa fall kan detta handla om 2-3 år så planerar du att gå i pension efter du sålt företaget kan det vara bra att påbörja processen med försäljningen i god tid. 

3 tips till dig som planerar att sälja sitt företag

1. Planera långt i förväg

Att se över företagets avtal och ekonomi långt i förväg kan ha stor betydelse för priset. Börja med en objektiv bedömning av värdet av företaget. Kanske är det värt mycket mer än du tror eller så finns det möjligheter för förbättring. Om värderingen inte möter dina förväntningar är det dags att börja göra förändringar. Dokumentera vart det finns problem så att du kan jämföra nyckeltal för att se utvecklingen. Se även över kostnaderna. Finns det onödiga kostnader som kan reduceras eller tas bort? Vart kommer största intäkterna från? Att redovisa vart intäkterna kommer ifrån kan vara bra för en framtida köpare så de kan skapa sig en bättre bild över verksamheten.

2. Ta hjälp av en expert

Att ta professionell hjälp kommer underlätta hela processen och spara dig massor med energi. En finansiell rådgivare kan tex hjälpa till med att se över företagets ekonomi och ta fram nyckeltal inför värdering samt sköta kontakten med potentiella köpare. De besitter även ett stort kontaktnät där potentiella köpare kan finnas. En skattejurist kan även vara till bra hjälp med frågor som rör transaktionen ur ett skattemässigt perspektiv. 

3. Hitta rätt köpare

Att hitta rätt köpare för ditt företag kan ta tid. Det är därför viktigt att man tänker över hur man vill att processen ska se ut. Vill du få alla pengar med en gång? Vid vilken tid vill du att företaget ska vara sålt? När du har bestämt dig för detta är det dags att leta kandidater. Här måste du även bestämma om du vill att det ska vara en offentlig eller hemlig försäljning. Ibland kan det påverka leverantörer och kunder om man går ut till offentligheten att man planerar att sälja. Se också till att få en klar bild över hur den framtida köparen planerar att driva verksamheten och utveckla den. Det kan hända att personen som bjuder mest kanske inte är den bästa köparen. Därför är det alltid bra att ha flera kandidater som man förhandlar med.

Sammanfattning

Vi hoppas att denna text har besvarat dina funderingar kring att sälja företag. Vill du har ytterligare hjälp med att se över redovisningen för ditt företag är du varmt välkommen att kontakta oss. På HQV har vi dedikerade redovisningskonsulter med bred kompetens inom olika företagsformer.