Det finns en del kostnader när det kommer till att anställa personal, men vad kostar egentligen en anställd, förutom lönekostnaden? Ofta innebär en ny anställd även nya möjligheter för ditt företag, men innan du anställer är det bra att fundera över vilka kostnader det innebär. Här listar vi de kostnader du bör ha med i beräkningen om du funderar på att anställa.
Få koll på kostnaderna
Företagets viktigaste resurs är dess anställda, men de är oftast även företagets största utgift. Utöver lön tillkommer en hel del andra kostnader när det gäller anställda, bland annat pension, sociala avgifter och semesterlön. Detta är något som är reglerat i svensk lagstiftning och avtal. Genom att ha koll på och kalkylera för de olika kostnaderna förknippade med en anställning får du en bättre uppskattning över den totala kostnaden och kan känna dig trygg i att anställa. Låt oss gå igenom kostnaderna för anställda.
Lönen
Löner till anställda är en självklar kostnad för alla företag. Lönesättning baseras bland annat på bransch, yrke, kompetens och efterfrågan, och kan betalas ut på olika sätt, som exempelvis månadslön eller timlön. Denna kostnad har en stor betydelse för företagens löpande kostnader, eftersom bruttolönen även utgör underlag för beräkning av semesterlön och sociala avgifter. När konkurrensen om arbetskraften är stor kan nivån på lönen vara avgörande vid rekrytering. Goda möjligheter till utveckling är även en viktig faktor för att vara en attraktiv arbetsgivare.
Rätt till semesterlön
Den anställde har rätt till ersättning från dig som arbetsgivare under semestern, en så kallad semesterlön. För att den anställde ska få betald semester måste den ha tjänats in i de flesta fall.
När det kommer till semesterlön finns det tre sätt att räkna ut denna. Finns kollektivavtal på plats så finns semesterlön reglerade i denna. Finns inte kollektivavtal används sammalöneregeln för anställda med månadslön och procentsregeln för anställda med timlön. Arbetsgivare kan även tillämpa mer generösa semesterregler och det kan även finnas andra regler i kollektivavtal som arbetsgivaren behöver följa.
Vad omfattar arbetsgivaravgifter?
Som arbetsgivare betalar du arbetsgivaravgifter när du ger ut ersättning för arbete. Dessa arbetsgivaravgifter består av sju olika delar: ålderspensionsavgift, efterlevandepensionsavgift, sjukförsäkringsavgift, arbetsskadeavgift, arbetsmarknadsavgift, föräldraförsäkringsavgift och allmän löneavgift. Full arbetsgivaravgift ligger på 31,42 procent på den bruttolön och förmånsvärde som du betalar ut. Ersättning för arbete till personer som vid årets ingång har fyllt 66 år betalas endast en ålderspensionsavgift på 10,21 procent.
Avtalsförsäkringar och tjänstepension
För de som har kollektivavtal finns det regler att följa när det gäller avtalsförsäkringar och tjänstepension. Pensionsavtal är något som vanligtvis erbjuds från 22 eller 25 års ålder för kollektivavtalade planer inom privat sektor. Finns det däremot inget kollektivavtal kan företaget välja att utforma egna avtal för försäkringar och pension.
När ska man betala särskild löneskatt?
I vissa fall kan du behöva betala ut särskild löneskatt. Det finns två huvudsakliga typer av särskild löneskatt: en av dessa appliceras på pensionskostnader och den andra appliceras på förvärvsinkomster. Har du utfäst tjänstepension ska du betala en särskild löneskatt på 24,26 procent.
Hjälp dina anställda hålla sig friska
Som arbetsgivare har du möjlighet att erbjuda dina anställda friskvårdsbidrag som en sorts skattefri personalförmån. Du som arbetsgivare bestämmer storleken på bidraget, men det kan som högst vara 5 000 kronor per år.
Övriga kostnader som påverkar
Det finns även andra kostnader utöver de som redan nämnts, som bland annat kontorsmaterial och utrustning med mera. Vad är aktuellt att ta med i beräkningarna för just ditt företag?
De kostnader som beskrivs ovan är endast uppskattningar för att få en ungefärlig bild av de kostnader som en anställning medför, därför är det viktigt att göra en anpassad kalkyl för att beräkna vad dina eventuella anställda skulle kosta.
Sammanfattning
När det kommer till att anställa personal finns det en del kostnader att tänka på, förutom lönen. En ny anställd innebär oftast nya möjligheter för ditt företag, men det är även bra att ha koll på vilka kostnader en ny anställd innebär innan du anställer. Med tanke på att personalkostnader är en av de största kostnadsposterna för företag, är det viktigt att de anställda får det stöd de behöver för att uppnå sin fulla potential och bidra till företagets framgång. Är konkurrensen om talanger stor är det viktigt att företaget kan erbjuda både konkurrenskraftig lön, förmåner och stora möjligheter till utveckling.
Kontakta oss
Fylli formuläret nedan så hör vi av oss så snart som möjligt.
Kontaktuppgifter
Telefon
08-515 171 80
Besöksadress & postadress:
Linnégatan 48A, (1 tr.)
114 54 STOCKHOLM